Ryhmäliikunta ja spinning

Ryhmäliikuntatunnit koostuvat viikottain pyörivistä perustunneista, joihin ei tarvitse ilmoittautua, vaan jumppiin voi vaan tulla paikan päälle mukaan. Perustunteja on monipuolinen valikoima ja jumppalukkari vaihtuu jaksoittain 8-15 viikon välein. Tuntitarjonnassa on sekä aloittalijoille sopivia, että vauhdikkaampaan menoon soveltuvia tunteja. Tuntitarjonnasta löydät niin kehonhuoltoon kuin tanssilliseen liikuntaan soveltuvia tunteja sekä kestävyys- ja lihaskuntopainotteisia tunteja. Tutustu tuntikuvauksiin ryhmäliikuntalinkin alta.

Spinning eli Buusti_Bike-tunnit. Bike-tunneille tulee varata paikka etukäteen joko soittamalla, laittamalla viestiä p. 040-651 2322, facebookin kautta tai suoraan ajanvarauskalenterista. Tammikuusta alkaen pyöriä on Haapajärvellä vähemmän, joten on tärkeää varata paikka ennen tunnin alkua, ja varmistaa että tunnille mahtuu mukaan. Ilmoittautumiset edelliseen iltaan klo 18 mennessä, jolloin nähdään, onko tunnille riittävästi tulijoita. Tunni toteutuvat, mikäli edelliseen iltaan mennessä on riittävästi ilmoittautuneita (minimi 5). Spinning 8€/kertamaksu tai vaihtoehtoisesti 10xpassi 60€, jolla voi osallistua mille vain viikon tunnille. Passi on voimassa 3kk.

Spinning tunnilla käyvät tavalliset sisäliikuntakengät, pyörissämme on yhdistelmäpolkimet, joissa toisella puolella poljinta lukkopolkimet ja toisella puolen koripolkimet.

”Spinning eli sisäpyöräily kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Hapenottokyky kasvaa ja kaloreita palaa tehokkaasti. Spinningissä mennään vaihtelevilla sykkeillä, jossa tempo vaihtelee musiikin mukaan ja voit säätää vastuksen itsellesi sopivaksi. Spinning tunti soveltuu erikuntoisille ja eri-ikäisille liikkujille; nivelystävällinen spinning sopii niin naisille kuin miehillekin.”

Buustin jumppien tuntikuvaukset

Spinning eli Buusti_Bike-tunnit

Spinning eli sisäpyöräily kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Hapenottokyky kasvaa ja kaloreita palaa tehokkaasti. Spinningissä mennään vaihtelevilla sykkeillä, jossa tempo vaihtelee musiikin mukaan ja voit säätää vastuksen itsellesi sopivaksi. Spinning tunti soveltuu erikuntoisille ja eri-ikäisille liikkujille; nivelystävällinen spinning sopii yhtä hyvin jumppaajille ja kuntosalilla treenaaville, niin naisille kuin miehillekin. Tunnin teho – säädeltävissä.

*Iisi_Bike-tunti on hieman normaalia bike-tuntia kevyempi

Lihaskuntopainotteiset tunnit

Kuntosalicircuit

On kuntosalilla tapahtuva ohjattu kiertoharjoittelutunti, joka kehittää aerobista kuntoa ja lihaskestävyyttä. Harjoittelu tapahtuu pääasiassa kuntosalilaitteilla, joiden turvalliseen käyttöön ohjaaja opastaa harjoittelun aikana. Tunti sisältää alkuverryttelyn, kiertoharjoitteluosuuden ja loppuvenyttelyt. Tunnilla harjoittelun tehon voi jokainen itse säätää painoilla sopivaksi.


Kuntosalicircuit alkeet

On kuntosalilla tapahtuva ohjattu kiertoharjoittelutunti, joka kehittää aerobista kuntoa ja lihaskestävyyttä. Harjoittelu tapahtuu pääasiassa kuntosalilaitteilla, joiden turvalliseen käyttöön ohjaaja opastaa harjoittelun aikana. Tunti sisältää alkuverryttelyn, kiertoharjoitteluosuuden ja loppuvenyttelyt. Tunti soveltyy etenkin kuntosaliharjoittelua sekä liikuntaa aloitteleville.


ÄijäBuusti

Miesten oma ohjattu tunti! Viikoittain vaihtuvalla teemalla, tutustutaan eri lajeihin. Kuntosalicircuit, toiminnallinen treeni, spinning jne. ryhmän toiveiden mukaan.

Toiminnallinen harjoittelu

Toiminnallista lihaskuntoharjoittelua, jossa yksi liike harjoittaa useaa lihasta yhtä aikaa. Tunnilla haastetaan keho aivan uudelle tasolle. Toiminnalliset liikkeet aktivoivat pinnallisten lihasten lisäksi myös tärkeitä asentoa, ryhtiä ja tasapainoa ylläpitäviä syviä lihaksia. Tunnilla käytetään lekoja, kuntopalloja, köysiä, askeltikkaita, kahvakuulia yms. välineitä.


RPV

Reisi-pakara-vatsajumppa sisältää reippaan ja helpon alkulämmittelyn, jonka jälkeen keskitytään tehokkaisiin lihaskuntoliikkeisiin, jotka muokkaavat reisi-pakara- ja vatsalihaksia.


Pumppi

Musiikin tahtiin tehtävää lihaskuntoharjoittelua, jossa treenataan läpi kaikki kehon suurimmat lihasryhmät levytangon, levypainojen ja steppilaudan avulla. Jokainen valitsee käyttämänsä painot itse oman kunnon ja tavoitteiden perusteella. Pumpissa samaa ohjelmaa toistetaan useamman viikon ajan, ja painoja pyritään lisäämään viikkojen myötä. Tunti ei sisällä lainkaan askelkuvioita eikä hyppyjä.

Syke ylös-tunnit

Attack

Hauskaa ja hikistä treeniä menevän musiikin tahtiin maustettuna lihaskuntolikkeillä. Tunnilla on yhdistetty kamppailulajejen iskuja ja potkuja ja tehokkaita lihaskuntoliikkeitä koko vartalon lihaksille. Tekee hyvää niska- ja hartiaseudun lihaksille ja kireyksille.


Cross45

Tehokas tunti, jossa jokainen ”kilpailee” itseään ja omaa suoritustaan vastaan ja sitä parantaen. Tunnilla tehdään alkuverryttely, jonka jälkeen opetallaan treenin liikkeet (yleensä 4-5 per treeni) ja sitten siirrytään tekemään omaan tahtiin 20min tehokas treeni tehden mahdollisimman monta kierrosta näitä liikkeitä. Jokainen voi seurata omaa kehittymistään tuloskortin avulla, johon merkitään 20min aikana tehdyt täydet kierrokset. Luvassa 45min itsensä haastamista!


TANSSILLISETTUNNIT

Lavis

Uusi, helppo,

hauska ja hikinen aerobinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleidenja jumppaliikkeiden yhdistämiseen. Laviksessa ei tarvita paria. Tanssimmetuttuja lajeja kuten valssia, humppaa, jenkkaa, sambaa, mutta myös esim.salsaa, cha-cha-chata jne. Musiikin iloa rennolla meiningillä, täällä ei olevääriä askeleita. Tehoa voi pitkälti itse säädellä, tunneilla vaihtelevatvauhdikkaammat ja rauhallisemmat musiikit. Mukaan juomapullo ja hikipyyhe,tanssiin soveltuvat jalkineet.



Jumppamix

Vauhdikkaampi tunti musiikin tahtiin vaihtuvilla musiikeilla. Sisältää alkulämmittelynjälkeen intervalleina sekä aerobisia että lihaskuntovuoroja vaihtelevanmittaisina. Lyhyt loppuverryttely/palauttelu. Ei sisällä mitään koreografista,erilaisia hyppyjä kylläkin! Mukana voidaan käyttää pienvälineitä, esim.käsipainoja. Mukaan omat jumppamatot, juomapullot sekä hikipyyhkeet. Teholtaanraskas/keskiraskas, tehoa voit hyvin itse säädellä.

Buusti_Dance

Sisältää tanssillisemman osuuden alkuun lämmittelyksi ja tiukan lihaskunto-osuuden kehonpainotreeninä päälle, lyhyet loppuverryttelyt. Lattarimusiikkia, rock/jive yms. hiukan vauhdikkaampaa. Teholtaan keskiraskas. Omat jumppamatot, hikipyyhkeet+juomapullot ja tanssiin sopivat jalkineet!

KEVYEMMÄT TUNNIT:

Matalan kynnyksen Buusti

Kevyesti etenevä tunti aloittaville liikkujille. Tunti sisältää kunnon lämmittelyt, lihaskunto-osuus eri välineitä hyödyntäen ja aikaa on varattu myös liikkuvuusharjoitteille/venyttelyille. Voidaan myös tutustua eri lajeihin
ryhmän toiveiden mukaan. Ei kuntovaatimuksia, teholtaan kevyt ja kaikille
sopiva. Joustavat sisäliikuntavarusteet, oma jumppamatto/ hikipyyhe/
juomapullo. Sopii hyvin sekä miehille että naisille!



NHS (niskahartiaselkä)

Niskahartiaseudun ja selän hyvinvointiin painottuva
tunti sisältää lämmittelyn, liikkuvuusosion sekä vahvistavan osion ja
venyttelyille aikaa lopuksi. Teholtaan kevyempi tunti, sopii kaikille.


Kehonhuolto

Kehonhuolto-tunnilla yhdistyvät kehonhuolto sekä venyttely. Tunti aloitetaan kehoa lämmittelevilläja avaavilla liikkeillä, joissa etenkin keskivartalon syvät lihakset pääsevät töihin. Toisen puolen tunnista keskitymme venyttelyyn käyden läpi koko vartalonpäälihasryhmät. Sopii kehonhuolloksi kaikille.


Vesitreeni/Vesijumppa

Tehokasta ja monipuolista ohjattua vesiliikuntaavaihtuvin teemoin erilaisia välineitä apuna käyttäen. Musiikki taustalla.Vesitreenitunti voidaan välillä toteuttaa myös vesijuoksuvöillä altaan syvemmässä päässä.




Vaihtuva Treeni

Tunneilla vaihtuu teema parin viikon välein. Monipuolisia lajikokeiluja erilaisin välinein. Tuntien sisältönä voi vaihdella kahvakuulaa, pumppia, rpv-jumppaa, nyrkkeilyä, HIIT, kuntosalia, toiminnalista treeniä, kuntopallotreeniä, käsipainojumppaa, gymstickit jne. Sopii hyvin lajikokeiluiksi ja vaihtelua kaipaaville. Teho säädeltävissä.